با برندهای دوستدار طبیعت آشنا بشیم!

3
350

کلمه پایداری و تطابق با محیط زیست، به نظر با دنیای مد و فشن در تضاده. برندهایی که برای طرفدارانش جدیدترین ترندهایی رو تولید می‌کنند که تا الان دیده و استفاده نشده، قطعا راهی به دنیای مد پایدار ندارند. و این دقیقا مسئله‌ای هست که باید بهش توجه کنیم. صنعت مد و فشن، دومین صنعت آلاینده‌ی دنیا بعد از صنعت نفته. طبیعت بسیار متغیر مد و ترندهایی که با فاصله کوتاهی ناپدید می‌شند، این صنعت رو بسیار آسیب‌زا برای طبیعت و محیط زیستمون کرده. طبق آمارهای جدیدی که گرفته شده، وضعیت با وجود گسترش صنایع نساجی در حال وخیم شدن هم هست. به خاطر گازهای گلخانه‌ای که در نتیجه این کارخانه‌ها تولید و وارد هوا می‌شه. وخامت این قضیه حتی از صنایع هوایی و کشتی‌رانی هم بیش‌تره!

در نتیجه تمام این حرف‌ها شاید برای بهبود اوضاع توسعه مد پایدار لازم باشه. برندهایی که پیگیر این مورد هستند وفاداری و حمایت خودشون رو در جهت وظیفه اجتماعی که دارند، نشون می‌دند.

مد پایدار چیست؟

بسیاری از افراد مد پایدار رو با مد مبتنی اخلاق‌گرا اشتباه می‌گیرند. البته که هر دوی ای موارد به صورت غیرقابل اجتنابی با هم در ارتباط هستند. اما پایداری در این صنعت بیشتر به تاثیری که تولید پوشاک بر محیط زیستمون داره تاکید می‌کنه. در حالی که مد مبتنی بر اخلاق دغدغه‌ی تمامی مراحلی رو داره که در آن پوشاک تولید می‌شه. این مراحل شامل مراحل مختلفی مثل: مراحل اولیه مثل رشد پنبه، اینکه در ساخت و تولید لباس از حیوانات بهره کشی شده یا نه و نحوه رفتار با کارگرانی هست که در این مراحل درگیرند.

هدف اول و اصلی مد پایدار اطمینان از این قضیه است که پوشاک به نحوی تولید بشند که چرخه حیات کمترین آسیب ناخواسته رو ببینه.

 

کدوم برندها دوستدار طبیعت هستند؟

در حالی که اثرات مخرب صنعت مد و فشن بر روی زندگی ما کاملا مشهوده، تعدادی از برندها در حال آگاهی رسانی در مورد این موضوع هستند. اون‌ها در تلاش برای تطبیق بیزینس خود با طبیعت هستند و تا الان تغییراتی هم ایجاد کردند. این برندها با این کار به اقتصاد پایدار فکر می‌کنند.

هر ساله، هزاران تن پوشاک دور انداخته می‌شه. این در حالیه که ۹۵ درصد این مقدار رو می‌شه به راحتی بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. خرید مواد اولیه در این بیزینس کار بی‌موردی هست. چون که برندها می‌تونند از همون مواد دوباره استفاده کنند. اصراف هیچ جایگاهی در این بیزینس نداره.

۱٫استلا مک کارتنیه

سردمدار این تغییرات استلا مک کارتنی هست. او و برندش از سال ۲۰۰۱ اثبات کردند که داشتن برند پایدار، مبتنی بر اخلاق که آسیبی به کره زمین نرسونه شدنی هست. استلا می‌گه: “ما با خط قرمزهای موجود در حال چالش هستیم تا بتونیم محصولات شیکی تهیه کنیم که مناسب حال زمینی باشد که الان و در آینده در اون زندگی می‌کنیم.”

۲٫سنیا اشنایدر

برند لوکس دیگه ای که از این اصل پیروی می‌کنه برند سنیا اشنایدر هست . برند دنیمی که سال گذشته ۳۰۰۰ تکه لباس از شلوار جین‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند درست کرده. تکه های این برند در استایل استریت بسیار مورد علاقه  و توجه هست. سنیا اشنایدر از پارچه‌های دنیمی که از بازارهای محلی خریداری می‌کنه در طراحی خود استفاده میکند.

۳٫H&M

در سال ۲۰۱۳ برند H&M اولین برندی بود که یک طرح جهانی رو در صنعت پوشاک آغاز کرد. در این طرح مشتری‌ها می‌تونستند پوشاکی که دیگه مورد استفادشون نبود رو به فروشگاه‌های سراسر دنیا ببرند و به ازای اون بن خرید ۵ یورویی دریافت کنند. به علاوه این برند هر ساله از مجموعه‌ای رونمایی می‌کنه که شامل تکه‌های بادوام و دوستدار طبیعته. هدف این مجموعه ترویج مد پایدار در این صنعته.

۴٫ایندیتکس

برند معروف ایندیتکس ،که برند زارا زیر مجموعه اون هست، مشتریانش رو تشویق میکنه که لباس‌های قدیمیشون رو به اون‌ها بدند تا دوباره در این مجموعه ، به عنوان ماده اولیه، مورد استفاده قرار بگیره. همچنین در سال ۲۰۱۶ در جوابیه به برند H&M از مجموع‌های رونمایی کرده به اسم به اسم “Join Life” که تماما از تکه‌های دوستدار طبیعت ساخته شده بود. اون‌ها برای سال ۲۰۲۰ هدفی برای برندشون در نظر گرفتن. هدفشون اینه که هیچ تکه پوشاکی از فروشگاه و کارخانه‌ی این برند دور انداخته نشه.

۵٫جنیفر فیشر

تنها برندهای پوشاک نیستند که به این کمپین ملحق شدند. برند کالیفرنیایی جنیفر فیشر که طرفدارانی مثل کندال جنر، لیدی گاگا و امیلی راتایکوفسکی داره، به تازگی اعلام کرده که با “Diamond Foundry” همکاری میکن. برندی که در صنعت کربن برای تولید الماسهای مصنوعی پیشتازه. این الماس‌ها به خاطر کیفیت بالاشون زبان زد هستند.

۶٫آدیداس

برند شناخته شده آدیداس سال قبل ۱ میلیون جفت کفش فروخته که تماما از پلاستیک‌های رها شده تو اقیانوسها ساخته شدند. هر کدوم از این کفش‌ها امکان ورود ۱۱ بطری رو به اقیانوس‌ها از بین می‌برند. به تازگی هم این برند ماده اولیه‌ای تولید کرده به نام پلاستیک اقیانوس، که کاملا از پلاستیکهایی که در سواحل و مناطق ساحلی رها شده ساخته شده هست. مدلی از مجموعه “Deerup trainer”  رو از پلاستیک‌های رها شده تو ساحل مالدیو رونمایی کرده.

۷٫لوایز و ویکاپ

یک مثال خوب دیگه برند لوایزه. این برند از مجموعه‎ای رونمایی کرده که شامل ۲۰% مواد اولیه بازیافتی به خصوص بطری‌های پلاستیکی هست. یعنی به طور متوسط در هر محصول این مجموعه ۳ تا ۸ بطری پلاستیکی مورد استفاده قرار گرفته. برند دیگه‌ای که میشه بهش اشاره کرد ویکاپه. این برند با همکاری انجمن حفاظت از اقیانوس، کیف و ماگ‌هایی دوستدار طبیعت رو درست کرده. هدف از این مجموعه کاهش آلودگی محیط زیست به خصوص اقیانوس‌ها است.

من چطور می‌تونم در این مسیر کمک کنم؟

جواب این سوال خیلی ساده هست. سعی کنید از برندهایی خرید کنید که روی لیبلشون حتما کلمه پایداری وجود داشته باشه. اینجوری هم می‌تونید که مطابق با میلتون از ترندهای جدید استفاده کنید. و هم آسیب خیلی کمتری به محیط زیست وارد کنید. روش دیگه‌ای که در این راه کمک کننده‌اس، استفاده از لباس‌های دست دومه. به طوری که لباس جدید بیشتری تولید نشه و درنتیجه مواد دور ریختنی این صنعت کاهش پیدا کنه.

 

3 کامنت

ارسال کامنت

Please enter your comment!
Please enter your name here