برند زارا، پیشتاز در مد لحظه‌ای

0
467

با گسترش برندهای مختلف، فروشگاههای فروش پوشاک به دو دسته عمده تقسیم شدن. خرده فروشان و فروشگاه برندهای لوکس و گرانقیمت. به تبع این موضوع افراد معمولی فقط توان خرید از خرده‌فروشان را داشتند و افراد ثروتمند جامع از برندهای لوکس خرید میکردند. در این بین علاقه‌مندان به مد بودند که همیشه در حسرت کالاهای لوکس میموندن، تا آنجا که فست فشن‌ها به وجود اومدن. برند زارا یکی از پیشتازان صنعت فست فشنه که تو این مطلب باهاش آشنا میشیم.

تاریخچه برند زارا

برند زارا در سال ۱۹۷۵ توسط آمانیکو اورتگا در شهر گالسیا اسپانیا شروع به فعالیت کرد. در ابتدا او نام zorba را برای فروشگاهش انتخاب کرد ولی به خاطر مشابهت اسمی با فروشگاهی در همون نزدیکی تصممیم به تغییر نام گرفت و اسم zara را برا برندش انتخاب کرد. او تصمیم گرفت کالاهایی با قیمت مناسب و با طراحی مشابه برندهای لوکس تولید کنه.

در دهه ۱۹۸۰ او فروشگاههای بسیاری را در شهرهای دیگر اسپانیا افتتاح کرد و بعد از موفقیت در توسعه برندش تصیمیم به افتتاح فروشگاهی خارج از اسپانیا گرفت و در سال ۱۹۸۸ اولین فروشگاه بین المللی‌اش را در کشور پرتقال افتتاح کرد و بعد از آن به ایالات متحده و فرانسه و ژاپن و فرانسه و … رسید. زمانی نگذشت که مشتریان بسیاری جذب این برند شدن و زارا به یکی از برندهای محبوب دنیا تبدیل شد.

استراتژی زارا

هدف آمانیکو اورتگا از راه اندازی برند زارا سرعت بخشیدن به پروسه طراحی و تولید و توزیع لباس بود. به همین منظور تغییرات اساسی در روند تولیداتش نسیت به سایر برندها داد. اون تیم طراحی را جایگزین طراح کرد تا با همفکری گروهی، هم سرعت طراحی را بالا ببره و هم تنوع مخصولات را مطابق با خواسته اکثر مشتریان باشه.

از طرف دیگه برندهای دیگه تولید محصولاتشون رو به کشورهای آسیای شرقی واگزار میکردن تا هزینه تولید رو کاهش بدن ولی این کار باعث طولانی شدن زمان تولید محصولات میشد. زارا تاکید داره حتما از نزدیکترین کارخانه‌ها برای تولیداتش اسفاده کنه. طراحان این برند مدل کارهایشان را از برندهای معروف و لوکس انتخاب میکنن و تفاوتی که با برندهای لوکس دارن در اینه که بیش از ۲ هفته یک محصول در فروشگاهها یافت نمیشه و بعد از آن مدل‌های جدید جایگرین میشه. بصورت کلی فرآیند تولید محصول از ابتدا تا زمانی که آماده فروش بشه ۱۲ روز طول میکشه.

ایندیتکس؛ بزرگترین گروه فشن در دنیا!

در سال ۱۹۸۵ شرکت ایندیتکس توسط کمپانی زارا تاسیس شد. بعد از مدتی برندهای مختلفی زیرمجموعه ایندیتکس شدن که میشه برند ماسیمو دوتی، برشکا، زارا و زارا هوم، پول اند بیر و …. را نام برد. همین حالا ایندیتکس بزرگترین گروه تولید پوشاک در صنعت مد و فشن در دنیاس. ایندیتکس  بیش از ۷۲۰۰ فروشگاه تو بیش از ۵۰ کشور دنیا دارد.

زارا بدون تبلیغ!

یکی از استراتژی‌های شرکت ایندیتکس درباره تبلیغاته. اونها اعتقادی به تبلیغات بنری و مجله‌ای ندارن و فقط روی طراحی فروشگاهاشون بسیار تمرکز میکنن. به گفته مدیر ایندیتکس: ما احتیاجی به تبلیغ نداریم تا مردم رو تشویق به خرید کنیم، برعکس این مشتریا هستن که با رضایتشون از محصولات، تبلیغ ما رو میکنن.

تنوع محصولات

محصولات زارا از تنوع بسیاری برخورداره. انواع لباس زنانه و مردانه و بچه‌گانه و حتی وسایل خانه هم شامل تولیداتش میشه.

دوستدار محیط زیست

زارا به اجبار گروه طرفدار محیط زیست “گرین‌پیس” در سال ۲۰۱۲ متعهد شد تا سال ۲۰۲۰ تمامی مواد سمی که در طی فرآیند تولید محصولاتش به محیط زیست وارد میکند رو از چرخه‌اش حذف کنه. این حرکت ایندیتکس که بزرگترین تولید کننده در صنعت مد و فشن است بازتاب زیادی در این صنعت داشت. بعد از آن برندهای معروف دیگری نیز این توافق را با گرین پیس امضا کردند از معروفترین این برندها میتوان نایک، پوما و آدیداس رو نام برد.

ارسال کامنت

Please enter your comment!
Please enter your name here