فست فشن چیست؟

0
694

یکی از نیازهای اصلی همه آدمها، پوشاکه. برای همین هزاران کمپانی مختلف در این زمینه تو کل دنیا مشغول به کار هستن و یکی از سودآورترین صنایع ، صنعت تولید پوشاکه. صنعت مد و فشن رو میشه به دو دسته اصلی تقسیم کرد. دسته اول مد پایدار که دوستدار محیط زیست هستن و دسته دوم فست فشن که رواج مصرف گراییه.

کمپانی‌های بزرگ هر روزه با آگهی‌های تبلیغاتی مختلف و با صرف هزینه‌های هنگفت، تلاش میکنن تا افرادو تشویق به خرید محصولاتشون کنن. از آنجایی که خرید کردن حس بسیار شادی‌آوری رو برامون به ارمغان میاره، اصلا نمیشه ازش گذشت. در این بین برندهای بسیار لوکس و گرانقینتی هستن که هر کسیو شیفته محصولاتشون میکنن ولی به‌خاطر قیمت بالایی که دارن، همه اقشار رو نمیتونن پوشش بدن. به همین دلیل در اواخر قرن بیستم فست فشن‌ها بوجود اومدن که با عرضه محصولات متنوع و قیمت مناسب نیاز علاقه‌مندان به مد و پوشاک را پوشش دادن.

تاریخچه فست فشن

در سال ۱۹۸۰، اواخر قرن بیستم فست فشن به وجود اومد. فست فشن برای افرادی که توان پرداخت قیمتهای نجومی برندهای لوکس رو نداشتن و از طرفی علاقه‌مند به آخرین مد و ترند پوشاک بودن، بسیار مناسب بود. فست فشن‌ها آخرین مدل لباسها رو از روی کت واکها سریعا به مرحله تولید میرسونن و فقط ۱۲ روز زمان لازم دارن تا یک طرح، پروسه تولید رو پشت سر بگذاره و قابل ارائه برای مشتری بشه.

از معروفترین برندهای فست فشن میتونیمبه برند زارا اسپانیا و اچ‌ اند ام سوئد و گپ آمریکا اشاره کنیم.

تفاوت فست فشن و مد پایدار

این برندهای لوکس و گرانقیمت محصولات خودشون رو بر اساس استراتژی مد پایدار عرضه میکنن. در مد پایدار تولیدکنندگان لباس در تلاشن تا محصولاتی مطابق و سازگار با محیط زیست تولید کنن تا در روند تولید پوشاک، کمترین آسیب به محیط زیست وارد بشه. اونها با تحقیقات مختلف به عمق آسیبی که صنعت مد بر روی طبیعت میزاره پی‌بردن. از اولین برندهایی که در حدود سال ۱۹۹۰ میلادی تصمیم بر تغییر ساختارش گرفت میتونیم esprit وpatagonia رو نام ببریم.

مزایا و معایب فست فشن

درسته که فست فشن‌ها، خرید رو برای مشتریان بسیار لذت‌بخش کردن و با قیمتهای مناسبی که برای اجناسشون در نظر میگیرن، فروش بالا و سود کلان را برای کمپانیشان فراهم کردن ولی همه داستان اینجا خلاصه نمیشه. اگر بخوایم مزایای فست فشن را بررسی کنیم به قیمت مناسب، تنوع زیاد محصولات و مطابق بودن با آخرین مد و ترندها است. این مورد آخر میشه گفت تفاوت تولیدات انبوه و فست فشنه. در تولیدات انبوه شاید سالیان متوالی یک طرح فقط دوخته و عرضه بشه ولی در فست فشن به روز بودن محصولات و قیمت مناسب حرف اولو میزنه.

در باب معایب فست فشن میتوان به مهمترین آن یعنی تاثیر جبران‌ناپذیری که بر طبیعت میزارن اشاره کرد. کمپانی‌های فست فشن با بکارگیری کارگران ارزان قیمت که عمدتا در کشورهای آسیای شرقی از جمله بنگلادش، اندونزی، چین و …. هستن و استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت، تلاش میکنن که کالای نهایی قیمت بسیار پایینی داشته باشه. این قیمت پایین باعث میشه مشتریان به راحتی توانایی خرید داشته باشن و حتی در بسیاری از مواقع خریدهای غیرضروری انجام بدن که شاید حتی یکبار هم استفاده نشه.

این میزان از مصرف‌گرایی باعث میشه سالانه حجم انبوهی از لباس راهی زباله‌دانها بشن و باعث میشن اثرات جبران‌ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد بشه. پس اگر شما هم جز افرادی هستید که محیط زیست براتون مهمه ، حساب شده خرید کنید.

با وجود شرایط سخت اقتصادی، خیلی‌ها ترجیح میدن پوشاکی بی‌کیفیت ولی ارزان قیمت خریداری کنن. شاید این افراد تو اون لحظه فکر میکنن سود کردن ولی اگر نگاه کلی‌تری داشته باشیم متوجه میشیم در هر سال ما کلی از این خریدهای بی‌کیفیت انجام میدیم که اگر حساب کنیم هزینه‌ای بیشتر از یک محصول با کیفیت پراداخت میکنیم و در حقیقت هم ضرر به جیبمون زدیم هم با مصرف‌گرایی به محیط زیست صدمه میزنیم.

اما ساده‌ترین چاره چیه؟

هربار خواستین یه جنسی رو بخرین، بگین آیا من واقعا به این نیاز دارم؟ با داشتن این، چه تغییری تو زندگی من ایجاد میشه؟ بدون این میتونم راحت کارامون انجام بدم یا وقتی این رو داشته باشم؟و از همه مهم‌تر: چند بار قراره ازش استفاده کنم؟

ارسال کامنت

Please enter your comment!
Please enter your name here